شیوه های آموزش ارتودنسی در ایران

یکی از دغدغه هایی که هر بیماری دارد این است که پزشک معاجش در کدام کشور و با چه شیوه ای آموزش دیده است.ما در این مطلب برای شما اطلاعاتی درباره شیوه های آموزش این علم در ایران و آمریکا خواهیم پرداخت.

رشته تخصصی ارتودنسی و ارتوپدی دندانی- فکی از سال ۱۹۷۸ وارد ایران شده است انجمنارتودنسی ایران (IAO) نیز در همین سال بنا نهاده شده و تاکنون در کنگره های مختلف داخلی و خارجی شرکت داشته است. در ایران یک دندانپزشک پس از ۶ سال تحصیل دوره عمومی و طی نزدیک به دو سال فعالیت بالینی می تواند با شرکت در آزمون قبولی رزیدنتی دندانپزشکی که سالی یک بار برگزار می گردد در صورت کسب بالاترین نمره ها بین تمامی شرکت کنندگان، دوره تخصصی ارتودنسی سه ساله خود را آغاز نماید. متخصص ارتودنسی فارغ التحصیل شده بر اساس قانون جدید وزارت بهداشت، به منظور کسب مجوز احداث مطب و نصب تابلو می بایست بورد تخصصی ارتودنسی ایران را نیز که سالانه برگزار می گردد احراز نماید.  
به دلیل جوان بودن نسبی جمعیت ایران و اقبال روزافزون مردم نسبت به انجام درمان هایارتودنسی جهت کسب زیبایی بیشتر طی سالهای اخیر با معضل درمانهای غیر اصولی ارتودنسی و عوارض آن در سطح جامعه روبرو بوده ایم. به دلیل هزینه نسبتا" زیاد و طول درمان های ارتودنسی که گاه به چند سال هم می رسد برخی بیماران، تحت تاثیر تبلیغات سوء مجازی و مجلات زرد حاکی ازارتودنسی ارزان و سریع برای ارتودنسی ثابت به دندانپزشکان عمومی مراجعه می کنند. این امر ضمن اتلاف هزینه بیماران ممکن است آنها را با عوارض بعضا" غیرقابل جبران روبرو کند. در واقع به دلیل طولانی بودن دوره درمان ارتودنسی ثابت امکان آموزش آن در دوره دندانپزشکی عمومی وجود ندارد. از اینرو یک دندانپزشک هیچ تجربه بالینی آکادمیک ارتودنسی طی دوره عمومی نمی تواند کسب کندآموزش ارتودنسی در آمریکا

چگونه در آمریکا ارتودنسی انجام میدهند؟

به منظور اینکه یک دندانپزشک عمومی بتواند با عنوان رزیدنت (دستیار تخصصی) ارتودنسی  مورد تأیید کمیسیون اعتبارسنجی دندانپزشکی آمریکا (CODA) پذیرفته شود می بایست با مدرک DDS, DMD, BDS و یا معادل آنها فارغ التحصیل شده باشد. در آمریکا طول دوره رزیدنتی ارتودنسی ۲۴ تا ۴۸ ماه می باشد. فارغ التحصیلان ارتودنسی بسته به ویژگی های تحقیقات انجام داده در طول دوره تخصص موفق به دریافت گواهینامه (Non degree Certificate) ، درجه ارشد تخصصی (Master of Science degree) و یا درجه دکترای تخصصی (Doctor of science degree) می شوند. اندازه کلاس ها، شهریه، تعرفه و تعداد بیمارانی که طی این دوره درمان می شوند به محل تدریس (دانشگاه یا بیمارستان) بستگی دارد.

 هر برنامه آموزشی هدف و فلسفه درمانی خود را دنبال می کند، با این حال بسیاری از برنامه های آموزشی ارتودنسی  آمریکا بر دستگاههای ثابت straight wire استوار هستند. تمامی فارغ التحصیلان می بایست بخش نوشتاری امتحان بورد ارتودنسی آمریکا (ABO) را پشت سر گذارند. با این حال جهت کسب مدرک بورد، متخصص ارتودنسی باید بعد از فارغ التحصیلی ۶ کیس که تماما" توسط خود او درمان شده است را به هیأت بورد ارایه نماید که در صورت پذیرفته شدن، می تواند عنوان دارنده بورد ارتودنسی آمریکا را نیز به تابلو و مهر خود بیفزاید. هر ۱۰ سال هم این مدرک لازم است تمدید گردد

ارتودنسی

متخصص ارتودنسی