خواص مختلف ترمووود 

خواصی که  برای چوب ترمو نام برده شده طی آزمایش های مختلفی به دست آمده است . هر چند که در خصوص اصلاح حرارتی چوب مقالات بسیاری منتشر شده است ، درک تغییر ایجاد شده بر اساس حرارت نیازمند شناخت کلی در مورد ترکیبات شیمیایی و ویژگی های فیزیکی چوب می باشد .

این ترکیبات شامل سلولز ، لیگنین و همی سلولز می باشد . که ترکیبات ذکر شده بر اثر حرارت کاهش می یابند . لازم به ذکر است که لیگین و سلولز در دماهای پایین تری کاهش می یابند ولی برای کاهش همی سلولز به دماهای بالاتر نیاز است . بقیه ی مواد موجود در چوب بر اثر حرارت تبخیر می شوند .سلولز و همی سلولز ها در دسته بندی کربوهیدرات های موجود در چوب قرار میگیرند . در حدود 40 تا 50% چوب را سلولز ها و 25 تا 35 % آن را همی سلولز ها تشکیل می دهند . زنجیره ی سلولز ها طولانی است و از گلوکز تشکیل شده اند در مقابل زنجیره ی همی سلولز ها کوتاه است و از منوساکارید تشکیل شده اند . در اثر افزایش دما هم سلولز ها و هم همی سلولز ها دجار تغییر می شوند ، بر اثر گرم شدن چوب همی سلولز ها از خود اسید استیک تولید می کنند که همانند کاتالیزر عمل کرده باعث سرعت در واکنش قند شده و باعث کوتاهی و شکسته شدن زنجیره سلولز ها در ترموود در حال تولید می شود .

پس از انجام اصلاح حرارتی ، نسبت همی سلولز در چوب به شدت کاهش می یابد و در نتیجه فضای رشد قارچ ها از بین می رود و همین امر از مهم ترین دلایل افزایش مقاوت در چوب ترمو می باشد .

برای ایجاد تغییرات تغییرات در همی سلولز ها دما باید به حدود 200 تا 260 درجه برسد ، که بری تغییر سلولز ها دمای 240 تا 350 درجه مورد نیاز است . کوتاه شدن زنجیره ی همی سلولز در ترمو چوب موجب مقاومت در برابر فشار ها ، انعطاف پذیری می شود . همی سلولز در چوب های نرم راحت تر از چوب های سخت کاهش می یابد .

خواص لیگنین چوب

این ماده عموما در لایه های اولیه ی چوب به شم میخورد و منجر به در کنار هم متندن سلول های چوبی می شود . نسبت آن در یک چوب به حدود 20 تا 30 % می رسد .

این ماده در چوب توسط محققان به عنوان عامل اساسی در پوسیدگی چوب شناخته می شود و در ساخت چوب ترمو باید حذف شود . عنصر اصلی موجود در لیگین فنیل پروپان است . حرارت موجب می شود تا پیوند بین ونیل پروپان شگسته شود . لیگین معمولا در دماهای بالای 200 درجه کاهش جرم دارد و نسبت به عناصر دیگر موجود در چوب مقاومت گرمایی بیشتری دارد . گونه ای از لیگین ها که در دماهای پایین 120 تا 220 درجه واکنش می هند ، این واکنش ها در رنگ و جلوگیری از فروپاشی و واکنش پذیری چوب ترمو تاثیر دارد.

ترموود 

چوب نمای ساختمان